Jos haluaa kokea olevansa pihalla maailman menosta,
kannattaa olla media-alalla sellainen kolme-neljä vuotta poissa. Voin kertoa,
että kovin moni asiahan ei tietenkään tuossa ajassa ole muuttunut.
Nyt kun töihin
paluusta on yli vuosi, voin jonkinlaisella varmuudella sanoa, että kyllä tämä
tästä. Esimerkiksi some-kanavien hallinnassa olen luonut ihan oman sanaston,
sen virallisen esittelyn lisäksi.
LinkedIn muistuttaa konferenssia, johon osallistutaan alan
ammattilaisena, työnantajan tai yrityksen edustajana. Keskustelu käydään
henkilökohtaisella tasolla osaajalta osaajille. Aktiivisuudella ja osaamisen
rohkealla esiin nostamisella on suuri rooli social sellingin kannalta.
Uusi ankkalammikko niille, jotka haluavat
päteä. Tämän kanavan mukaan jokainen vastaantulija on niin pätevä
ammattilainen, että ihan pyörryttää. Täällä voi myös jakaa muka-näppäriä
työelämän artikkeleita ja hehkuttaa kuinka ihanaa on olla juuri tässä duunissa.
Jos tämä olisi oikeasti konferenssi, keskittyisin kirjoittamaan loma-ajan
pakkauslistaa.
Facebook mielletään ystävien ja tuttavien kahvipöytäkeskusteluksi. Kanavassa on luontevaa puhua niin arkeen liittyvistä iloista ja murheista
kuin päivän polttavimmista uutisista. Keskustelua voi keventää huumorilla.
Puhetyyli on rento, sinutteleva ja tuttavamainen.
Facebook – paikka, jossa jokaisesta asiasta
voidaan saada sota aikaiseksi ja jossa ”Näppärää sormiruokailua”-tyylisessä
ryhmässä on yli kymmenen tuhatta jäsentä. Tänne voit julkaista maailman
saastetilannetta käsittelevän artikkelin ja todeta, että se saa alle
kymmenesosan tykkäyksiä söpön kissavideon rinnalla. Jos on joku kanava, joka
pistää kyseenalaistamaan ihmiskunnan täysjärkisyyden, se on facebook.
Twitter muistuttaa nopeatempoista pukukoppikeskustelua, jossa reagoidaan nopeasti syntyneisiin/vallitseviin ilmiöihin ja
kommentoidaan rennosti mutta henkilökohtaisesti ajankohtaisia aiheita.
Kanava, jossa toimittajat, muka-toimittajat ja
”luulen olevani viestinnän ammattilainen”-tyyppiset hahmot koettavat tiivistää
viisautensa lyhyeen merkkimäärään. Antoi risuaitamerkille uuden elämän.
Jonkunhan sekin oli tehtävä.
Instagram ja Snapchat ovat ikkunoita henkilöiden kiinnostuksen kohteisiin. Kanavia leimaavat stories-osion mahdollistavat mikrohetket. Instagramin
sisältö on liikkuvaa ja visuaalista, ei sattumanvaraista.
Uuh, näyttää niin ihanalta. Voih, olen niin
visuaalinen ihminen, että itkettää. Kyllä, koko maailmaa kiinnostaa, mitä söin
aamupalaksi. Ohhoh, tähän menikin töissä koko aamupäivä, mutta hei, mä olen
niiiiin inspiroitunut.
YouTube on koko valtakunnan tv-kanava numero yksi. YouTuben
ansiosta kenestä tahansa voi tulla suosittu ja seurattu tubettaja. Nuoret
ahmivat pitkiä, jopa 20 minuutin tarinoita vloggaajilta ja tubettajilta ja
lyhemmät hyötyvideot sekä musiikki ovat suosittua sisältöä kaikissa
ikäryhmissä.
Paikka, jossa
jokaisesta nyppynaamasta voi tulla oman elämänsä julkkis. Täältä löydät lähes
minkä tahansa 90-luvun musiikkivideon ja Frendien bloopersit. Niidenkin avulla voi
kuluttaa vähää vapaa-aikaansa.
Ostakaa minulta some-markkinointia.
Olen siinä tosi hyvä.