Liityin
ennen hoitovapaalle jäämistäni facebookissa ryhmään, jossa keskustellaan
erilaisista lastenvaunuista ja myydään ja ostetaan vaunutuotteita. On muuten
parasta viihdettä ikinä. En ole ikinä tiennyt, miten vähän oikeasti tiesin
lastenvaunuista ennen kuin aloin seurata tämän ryhmän ilmoituksia ja
keskusteluja.
Fiilis
oli sama kuin jos olisi istahtanut samaan pöytään lääketieteen opiskelijoiden
kanssa jotka, no, puhuvat lääkäriä. (Senkin tein yliopistoaikoina, parasta
viihdettä ikinä sekin.) Viikko meni, kun opettelin käsitteitä, googlettelin
lyhenteitä ja opin tajuamaan että nitroilla ei tarkoiteta lääkkeitä vaan
Emmaljunan Super Nitro-vaunuja. Tietty.
Eniten
kolahti se, että on vissiin täysin normaalia omistaa esim. seitsemät rattaat.
Samoin on täysin normaalia myydä rattaat eteenpäin koska ”tää ei vaan ollut mun
juttu”. Okei.
Pyörittelin
päätäni. Sitten aloin kerrata omaa saldoani lastenvaunuviidakossa ja totesin,
että ehkä tässä kohtaa meikäläisellä ei ole paljon puhuttavaa.
Kun
tulin raskaaksi, tavaraa oli tarjolla tutuilta aika paljon.
Vaunuja ja rattaitakin tarjottiin aika monesta osoitteesta. Koska minulla ei
ollut juuri käryä mitä halusin tai tarvitsin, päädyin lopulta kaksien vaunujen
taktiikkaan. Kotiin tulivat jättikokoiset Brion hyökkäysvaunut, joilla
ajattelin lähteä liikkeelle jos suuntaisin vain lenkille. Toinen setti olivat
kevyet matkarattaat, joihin sai napsautettua kiinni turvakaukalon. Samainen
turvakaukalo kiinnittyi autossa olevaan telakkaan, eli tällä pääsi helposti
myös autolla liikkelle. Ajattelin, että nyt olen varautunut joka tilanteeseen.
Paitsi
että ei. Puolen vuoden käytön jälkeen matkarattaat hajosivat käsiin. Ostin
seuraavaksi yhdeltä tutulta kolmipyöräiset kiiturit joihin olisi saanut
sisarusistuimen ja jotka sitten osoittautuivatkin suhteettoman painaviksi,
olivat etupyörän ansiosta ratikoissa liikkuessa aika pitkät ja kun alkoivat
sopivasti kulahtaa, ei tuo ihana kääntyvän etupyörän ominaisuus enää ollutkaan
niin kovin kääntyvä.
Ohimennen
olin kuitenkin diilannut yhdeltä kaverilta vanhat vaunut mökille
päiväunivaunuiksi ja kun alakerran naapuri myi ilmakumirenkaisia vanhoja
vaunuja, ne lähtivät sämpyläpussilla vanhempien mökille niin ikään
päiväunivaunuiksi.
Okei,
myönnetään, homma alkoi lähteä vähän käsistä.
Sitten
ostimme miehen kanssa ne ensimmäiset ja viimeiset uudet rattaat joissa kersa
vetää päikkäreitä tätä kirjoittaessa. Merkki Britax, kaksi kääntyvää etupyörää,
ilmakumirenkaat jotka selviävät jopa mukulakiviteillä ja tekniikkaa vähemmän
kuin avaruusaluksessa, mikä on aina plussa.
Samalla työhuoneessa alkoi olla vähän ruuhkaa, joten nyt piti vaunuja saada lihoiksi. Kahdet vaunut menivät kaupaksi netin
kirppariryhmissä. Ei muuten ollut mikään pieni urakka. Toiset myin sellaisenaan
pikkurahalla, mutta sisarusrattaat vaativat ensimmäisenä käynnin työkaverin
omakotitalolla painepesuria lainaamassa (eihän kukaan enää tulitikkuja
lainaile, eli tämä lienee moderni versio siitä), valokuvaamisen sieltä sun
täältä, lisäkuvat kyselijöille ja kuljettamisen hevon hornaan. Pääasia
kuitenkin, että menivät kaupaksi.
Tarinan
opetus? Kun lapsitarvikkeiden kanssa markkinavoimat jylläävät, myös second
hand-markkinoilla käy aika kova kuhina. Ja siksi ihmetyttää, että alalla ei ole
ihan järjestäytynyttä toimijaa.
Vaunumyllyssä
olen nimittäin päässyt tutustumaan siihen ihanaan kertakäyttökulttuuriin, joka
alalla vallitsee.
Asuinalueellamme
on polkupyöräliike, jonka omistava pyöräteknikko on ollut meille isoksi avuksi
– täyttänyt ja paikannut renkaat pyydettäessä, öljynnyt akselit ja tehnyt
yleisiä huoltohommia pikkurahalla. Koska Suomessa ei fillareiden vuokraaminen
ja huoltaminen tarjoa kovin leveää leipää talvisaikaan, kaveri kertoi
harkinneensa lastenvaunujen huoltamisesta sivubisnestä. Homma oli kaatunut
siihen, että lastenvaunujen varaosia ei myydä muuta kuin jälleenmyyjille.
Pyörien
vaihtaminen olisi tarkoittanut uusien pyörien tilaamista maahantuojilta. Jos
olisin halunnut vaihdattaa vaunuihin ilmakumirenkaat tai edes uudet pyörät, se
olisi tullut paljon kalliimmaksi kuin uusien ostaminen, ja ne olisi pitänyt
siis tilata liikkeestä, joka myi uusia vaunuja.
Melko
perseestä, sanoisin. Sillä oikeasti, mikä voisi olla parempaa kuin liike, joka
ostaisi käytettyjä vaunuja ja myisi niitä huollettuina ja korjattuna?
Teknikon
jäljiltä voisi luottaa siihen, että jarrut toimisivat moitteettomasti, pyörät
olisivat reilassa ja tekniikka pelaisi. Kankaita ja muita kilkkeitä nyt
jokainen voisi sitten varustaa makunsa mukaan.
Vaunujen
ostaja voisi käydä testaamassa uudet vaunut liikkeessä ja löytäessään mieleisensä
merkin, käydä tsekkaamassa, josko niitä löytyisi käytettynä. Näinhän tehdään
netissä jo nyt. Tällainen liike pelastaisi myös vaunujen myyjän hervottomalta
vaivannäöltä.
Ja
ennen kaikkea se auttaisi minun tapaisiani ihmisiä käyttämään elämänsä johonkin
järkevämpään kuin lastenvaunuryhmissä roikkumiseen.