tiistai 21. elokuuta 2018

Some-kanavat kotiäidin silmin


Jos haluaa  kokea olevansa pihalla maailman menosta, kannattaa olla media-alalla sellainen kolme-neljä vuotta poissa. Voin kertoa, että kovin moni asiahan ei tietenkään tuossa ajassa ole muuttunut.

Nyt kun töihin paluusta on yli vuosi, voin jonkinlaisella varmuudella sanoa, että kyllä tämä tästä. Esimerkiksi some-kanavien hallinnassa olen luonut ihan oman sanaston, sen virallisen esittelyn lisäksi.

LinkedIn muistuttaa konferenssia, johon osallistutaan alan ammattilaisena, työnantajan tai yrityksen edustajana. Keskustelu käydään henkilökohtaisella tasolla osaajalta osaajille. Aktiivisuudella ja osaamisen rohkealla esiin nostamisella on suuri rooli social sellingin kannalta.

Uusi ankkalammikko niille, jotka haluavat päteä. Tämän kanavan mukaan jokainen vastaantulija on niin pätevä ammattilainen, että ihan pyörryttää. Täällä voi myös jakaa muka-näppäriä työelämän artikkeleita ja hehkuttaa kuinka ihanaa on olla juuri tässä duunissa. Jos tämä olisi oikeasti konferenssi, keskittyisin kirjoittamaan loma-ajan pakkauslistaa.

Facebook mielletään ystävien ja tuttavien kahvipöytäkeskusteluksi. Kanavassa on luontevaa puhua niin arkeen liittyvistä iloista ja murheista kuin päivän polttavimmista uutisista. Keskustelua voi keventää huumorilla. Puhetyyli on rento, sinutteleva ja tuttavamainen.

Facebook – paikka, jossa jokaisesta asiasta voidaan saada sota aikaiseksi ja jossa ”Näppärää sormiruokailua”-tyylisessä ryhmässä on yli kymmenen tuhatta jäsentä. Tänne voit julkaista maailman saastetilannetta käsittelevän artikkelin ja todeta, että se saa alle kymmenesosan tykkäyksiä söpön kissavideon rinnalla. Jos on joku kanava, joka pistää kyseenalaistamaan ihmiskunnan täysjärkisyyden, se on facebook.

Twitter muistuttaa nopeatempoista pukukoppikeskustelua, jossa reagoidaan nopeasti syntyneisiin/vallitseviin ilmiöihin ja kommentoidaan rennosti mutta henkilökohtaisesti ajankohtaisia aiheita.

Kanava, jossa toimittajat, muka-toimittajat ja ”luulen olevani viestinnän ammattilainen”-tyyppiset hahmot koettavat tiivistää viisautensa lyhyeen merkkimäärään. Antoi risuaitamerkille uuden elämän. Jonkunhan sekin oli tehtävä.

Instagram ja Snapchat ovat ikkunoita henkilöiden kiinnostuksen kohteisiinKanavia leimaavat stories-osion mahdollistavat mikrohetket. Instagramin sisältö on liikkuvaa ja visuaalista, ei sattumanvaraista.

Uuh, näyttää niin ihanalta. Voih, olen niin visuaalinen ihminen, että itkettää. Kyllä, koko maailmaa kiinnostaa, mitä söin aamupalaksi. Ohhoh, tähän menikin töissä koko aamupäivä, mutta hei, mä olen niiiiin inspiroitunut.

YouTube on koko valtakunnan tv-kanava numero yksi. YouTuben ansiosta kenestä tahansa voi tulla suosittu ja seurattu tubettaja. Nuoret ahmivat pitkiä, jopa 20 minuutin tarinoita vloggaajilta ja tubettajilta ja lyhemmät hyötyvideot sekä musiikki ovat suosittua sisältöä kaikissa ikäryhmissä. 

Paikka, jossa jokaisesta nyppynaamasta voi tulla oman elämänsä julkkis. Täältä löydät lähes minkä tahansa 90-luvun musiikkivideon ja Frendien bloopersit. Niidenkin avulla voi kuluttaa vähää vapaa-aikaansa.

Ostakaa minulta some-markkinointia. Olen siinä tosi hyvä.