lauantai 7. syyskuuta 2019

Laita nyt se happinaamari ensin omille kasvoillesi




Sattuipa tässä viime viikolla ilta, jolloin mies oli luvannut hakea lapsen hoidosta. Siitäkin huolimatta, että oli hoitanut myös aamuviennin, jonka ansiosta minä olin ollut työpöydän äärellä jo seitsemältä. Ja sattuipa niinkin, että sain työt hoidettua ja polkaisin sähköpyörällä kotikulmille aiemmin kuin olin luullut. Uimakamat olivat mukana mutta samana päivänä iskenyt viiltävä kurkkukipu torpedoi uintisuunnitelmat.

Olin päiväkodin kulmalla ja kaivoin puhelimen esiin. Jokohan se lähti töistä? Pitäisikö minun sittenkin käydä hakemassa lapsi, kun ei tässä kerran ollut kiirettä? Tai jos mentäisiin kaikki yhdessä jäätelölle? Kun voisihan sitä perheenäkin viettää vaihteeksi yhteistä aikaa. Tai jos mies ja ipana olivat menossa sinne jäätelölle, kuten olivat suunnitelleet, niin jospa kaahaisin pyörällä kotiin siivoamaan? Saisin ehkä pienen hetken raivattua sotkuja yksin.

Tuijotin puhelinta ja sitten järki voitti. Nyt vittu oikeasti.

Olin ollut koko viikon tosi stressaantunut, aikataulut olivat puskeneet päälle joka suunnasta ja olin hoitanut hommia toinen silmä kellossa ja niskat jäykkinä. Kun lopulta viikon viimeisenä työpäivänä sain kaiken pakettiin, näinkö vaikeaa oli ajatella, että ihan voisi ajatella hetken itseäänkin?



Menin nepalilaiseen ravintolaan, istuin ulkona olevan pöydän ääreen, tilasin ruokaa ja luin aikakauslehtiä. Pistin viestin lähellä asuvalle kaverille, joka ohikulkumatkallaan poikkesi jorisemaan saman pöydän ääreen. Palasin kotiin illemmalla. Olo ei ollut sen euforisempi kuin muulloinkaan, mutta olin silti tyytyväinen itseeni.

Olen aina luullut, että olen aika hyvä ottamaan sitä kuuluisaa omaa aikaa. Mutta näköjään jos tilanne ei aivan välttämättä sitä vaadi tai jos en ole suunnitellut jotain ”järkevää” tekemistä, liian helposti sitä sitten kuitenkin maalaa itsensä nurkkaan.

Lentokoneessa happinaamari käsketään laittaa ensin omille kasvoille. Miten on, vieläköhän tämän ikäinen oppisi tuon tempun ennen kuin vitutus arkipäiväistyy? Olisiko mahdollista oppia illalla sanomaan, että äitee lähtee nyt käymään uimassa, häipyä viinille naapuriin tai ihan vain menee makkariin lukemaan kirjaa ilman että takaraivossa raksuttaa lista kaikista niistä tekemättömistä hommista, joita olisi sinä aikana järkevämpi olla hoitamassa?

En mene vannomaan. Mutta jos tekisi tuosta otsikosta huoneentaulun, se voisi ehkä auttaa.