maanantai 7. maaliskuuta 2016

Oi uhma, uhma

Kun kerroin kysyjille aikovani olla kotona siihen saakka, että lapseni täyttää kolme vuotta, oli vastassa aika monta silmienpyöräytystä. Moni omat lapsensa leikki-ikään saanut katsoi asiakseen valistaa minua, että ratkaisuni oli pyllystä: jäisin kotiin Sen Uhmaikäisen kanssa. Mieluisin tarina kerrottavaksi tuntui olevan se, miten ihanaa oli luovuttaa uhmaikäinen raivopallo päiväkodin henkilökunnan hellään huomaan ja lähteä itse töihin.
On muuten jännä homma, miten ulkopuoliset tuntuvat tasan tarkkaan tietävän, millainen uhmaikä minun lapselleni tulee. Koska se tuli heidän lapselleen, totta kai se tulee myös minun lapselleni. Ja toki myös minä tulen kuormittumaan uhmasta juuri samalla lailla kuin he, koska niinhän se totta kai menee.
Okei, olen siis sekopää kun haluan olla kotona juuri kun Se Uhma alkaa.
Tässä kohtaa olisi tietysti helpointa vetää esiin kortti nimeltä Minä Olen Parempi Äiti Kuin Sinä ja kertoa kysyjille pää kallellaan, että jos minun lapsellani on uhma, haluan että hän uhmaa minulle, kun minä olen se The Äiti, joka jaksaa ottaa sen vastaan.
Olenko tätä mieltä? No en.
Sen sijaan olen sitä mieltä, että jaksan uhmat helpommin, jos samaan aikaan ei tarvitse miettiä töissä dead lineja, stressata kokouksia, tsekkailla sähköposteja ja elää toinen silmä kellossa miettien, milloin ehtii hakemaan Sen Uhmaikäisen hoitopaikasta. Kaikillehan se ei näin toimi; moni kestää uhman paremmin kun on ensin ollut päivän töissä ja muissa ympyröissä. Mutta itse koen, että resursseja on haastavampiin päiviin edes vähän jäljellä kun päivään mahtuu hyviäkin hetkiä.
Lisäksi kokopäiväisesti kotona ollessa on mahkut, että silloin tällöin Sen Uhman keskeltä pilkistää hyväntuulinen lapsi ja tiedossa on joitain hyviäkin hetkiä.
Mutta tämä on tietenkin vain sellaisen ihmisen harhaluuloa, joka ei ole koskaan kokenut Sitä Uhmaa.