keskiviikko 10. tammikuuta 2018

Ei se ole kilpailu

Kun mies valittaa väsymystä, minulla on tapana toimia todella rakentavasti: pyöritän silmiäni ja kommentoin, että onneksi minua ei ikinä väsytä. Kyllä, sarkasmi on juuri se tapa, miten parisuhteessa kannattaa toiseen suhtautua, suosittelen tosi lämmöllä.

Mies, joka tässä asiassa on meistä kahdesta se aikuisempi, jaksaa aina välillä muistuttaa ihan relevantista asiasta: kyseessä ei ole kilpailu. Ei se, että hän on väsynyt, tarkoita sitä, että minä en saisi olla.

Mikä on sivumennen sanoen ihan hyvä pointti.

Edellinen blogikirjoitukseni käsitteli uupumuksen tunteita ja sain palautteeksi myös kommentin, jossa ihmeteltiin, missä vaiheessa se vanhemmuus on noin kaamean raskaaksi suoritukseksi muuttunut – elettiinhän sitä ennenkin ja miten minä nyt yhden lapsen äitinä näin poikki olen.

Ihan relevantti kysymys. Mutta vähän ohi tutkasta.

Se, että minä olen väsynyt, ei tarkoita muuta, kuin että minä olen väsynyt. Se ei tarkoita, että lapsettomat eivät olisi väsyneitä, etteikö joku muukin olisi vielä väsyneempi, että monen mielestä pikkulapsiaika ei ole väsyttävää ollenkaan.

Eikä se tarkoita, että minulla olisi oikeus vaatia, että töissä tai kotona joku venyisi minun puolestani, koska ”äiti on vähän väsynyt”. Väsymys ei ole vapaalippu. Se on vain väsymystä.

Jotenkin jaksan hämmästellä sitä, miksi yhden kokema väsymys on joltakin toiselta pois. Ei väsymys tai uuvahdus erilaisten työelämän tai kotielämän paineiden keskellä ole jotakin, joka on varattu vain tietylle ihmisryhmälle, riittävän monen lapsen äidille tai niille isovanhemmille, jotka elivät ilman nykyajan mukavuuksia. Kaikkein vähiten väsymys tai uupumus on ominaisuus, joka olisi korvamerkitty pelkästään lapsiperheille.

Väsymystä ja loppuunpalamista on ihan riittävästi tarjolla kaikille potentiaalisille ehdokkaille, oli sitten lapsia kuvioissa tai ei. On kohtuullisen turhaa tulla tyrkyttämään näkemystä siitä, kenellä on check listan mukaan isoin oikeus sanoa olevansa väsähtänyt.

Se ei ihan oikeasti ole kilpailu.