sunnuntai 12. toukokuuta 2019

Lapsiperheiden Tinder




”Siis se vaikutti niin tosi mukavalta tyypiltä, meillä synkkasi ihan älyttömän hyvin ja mä mietin sen koko keskustelun ajan, että kehtaisinko mä pyytää sen puhelinnumeroa. Mutta sitten mä en vaan kehdannut kun ajattelin, että vaikutan epätoivoiselta. Ja niin me sitten vaan lähdettiin siitä eri suuntiin. Kehtaisinkohan mä ehdottaa sille treffejä tai pyytää sen puhelinnumero Facebookissa? Kun mä ihan oikeasti olen sitä mieltä, että me oltiin niin tosi samalla aaltopituudella!”

Käsi pystyyn, kuinka moni on ollut tässä tilanteessa?

Minä olen. Leikkipuistossa. En ole koskaan käyttänyt Tinderiä ja parisuhdekin on pysynyt samana jo 12 vuotta. Mutta kiitos vanhemmuuden, nämä ovat tuttuja juttuja.

Olen tullut siihen lopputulokseen, että deittailulla ja toisiin vanhempiin tutustumisella on hämmentävän paljon yhtäläisyyttä keskenään.





Tapaat randomisti mukavan tyypin, viritätte keskustelun yövalvomisista ja lastenrattaista, nauratte yhdessä, selvitätte, että asutte samalla asuinalueella ja sitten molemmat kiemurtelevat, kun miettivät, kehtaisiko toisen yhteystietoja pyytää. Aina ei kehtaa ja sitten harmittaa, kun miettii, että tuossa käveli potentiaalinen äitikaveri nyt karkuun. Hyvällä säkällä näette samassa puistossa ensi viikolla, huonolla säkällä ette enää koskaan.

Sitten on vielä se nolompi homma, että saatat ehdottaa tapaamista puistossa tai yhteistä kahvihetkeä, ja saada pakit. ”Kun meillä on ihan tosi paljon noita kerhoja, missä me käydään, niin me ei oikein ehditä.” Aha. Tapaamista ehdottanut äiti nuolee haavojaan vähän aikaa kotona, ja päättää, ettei enää ikinä yritä tutustua uusiin äitikavereihin.

Itselleni on ainakin täysin hämärän peitossa, mikä on lapsivaiheen tutustumisen etiketti. Milloin on ok ehdottaa treffejä? Missä vaiheessa voi kysellä henkilökohtaisia?

Tähän tarvittaisiin selvästi nyt vetoapua. Eli kysymys, kuka perustaisi lapsiperheiden Tinder-palvelun? Se voisi olla nimeltään vaikka Kinder.

Palveluun voisi laatia viehättävän profiilin itsestään ja lapsistaan, laittaa tiedot siitä, onko vailla vain satunnaista äitikahviseuraa vai vakavampaa perheystävyyttä. Lasten iät ja asuinalue kuuluvat pakollisiin tietoihin, lasten luonteet valinnaisiin. Jos molemmat käyvät tykkäämässä, on mahdollista päästä puheisiin toisen kanssa.

Sillä ihan oikeasti, jos deittien etsiminen baaritiskeiltä on jo passé, niin miksi lapsiperheiden pitäisi edelleen kitkutella muskareissa ja perhekerhoissa elättelemässä toiveita, että sieltä ehkä löytyisi joku kaveri? Tekniikka kehiin, sanon minä.

Some-osaajat, hop hop, lyökää tällä rahoiksi. Haluan päästä ensimmäisten testaajien joukkoon.