sunnuntai 23. kesäkuuta 2019

Sääriluun lisäksi myös vanhemmuus piti kasvattaa uudestaan


Meidän erilaisen kevään jälkeen asiat alkavat palautua normaaliksi. Lapsi potkuttelee tyytyväisenä potkulaudalla, kiipeilee kiipeilytelineissä ja jarruttaa keinun reippaasti, vaikka jalkaterä kääntyy.



Vain yksi asia on muuttunut.

Minä en pysty katsomaan mitään näistä.

Ennen tätä kevättä minä olin se äiti, joka ei ulkona touhutessaan kieltänyt enkä hermoillut, kun lapsi kiipesi kiville, keinui lujaa tai hyppäsi alas kiipeilytelineestä. Meillä mies hoitaa ”varovarovarovaro”-mantran ja yksi sellainen vanhempi riittää. Totta kai kiellän, jos lapsi on tekemässä jotain ihan älytöntä, mutta esimerkiksi kalliolle ja puihin kiipeilyssä olin ennen onnettomuutta aika luottavainen, että kyllä se pärjää.

Viime viikolla, kun lapsi kaatui potkulaudalla, menin katsomaan tilannetta ulkoisesti täysin rauhallisena. Kun mukula potkutteli uudestaan matkoihinsa, koetin vakuuttaa itselleni, että minun ei tarvitse oksentaa viereiseen kukkapenkkiin.

Aina sanotaan, että lapset toipuvat onnettomuuksista nopeasti. Niin toipuvatkin. Vanhempien toipumisesta taas kukaan ei puhu yhtään mitään.



En tiedä kuinka kauan menee, ennen kuin oma äitiys palaa takaisin siihen pisteeseen, jossa lapsen polkupyöräily ja puihin kiipeäminen eivät enää saa aikaan hengenahdistusta. Toivon, että se joskus palaa.

Murtuneen luun kasvattaminen takaisin kävelykuntoon vei kuusi viikkoa. Oman äitiyden kasvattaminen takaisin vie todennäköisesti pitempään.